FAQ
Vi har begränsat med telefonsupport och hanterar det mesta per email. På så sätt kan vi hålla bra priser och effektivt hjälpa dig med ett mer personligt svar per email.
Vill du felanmäla?
Email: kundtjanst(at)wintherbredband.se.
Telefon: 08 5511 9644, kl 09.00-16.00, mån-fredagar, ej helger och röda dagar.
Kom ihåg innan du felanmäler
Mät alltid först med bredbandskollen.se via en kabelansluten dator och bifoga skärmklipp på resultatet i ditt email till oss.
Vanliga frågor och svar
Vad skall du alltid kontrollera först när bredbandet ev är segt, avbrott, med mera?
Följande ämnen är det som våra kunder kontaktar oss mest om i vår kundtjänst, oftast är felet inte i själva bredbandet:
Någon i familjen kör 4G internetdelning och slår ut husets huvud-wifi inomhus. Kunden har ström i sitt hus, men det är strömavbrott på annat håll, t ex på en telestation eller bredbandstation. Kolla alltid sidan ”driftstatus” för aktuell information.
Kunden köper en Smart-TV med wifi inbyggt men glömmer TV:n ska anslutas till husets huvud-wifi och inte skicka ut sitt eget wifi i luften.
Kunden kör repeaters, powerline som istället för att förbättra, försämrar wifi i huset. Köp inte såna, köp istället wifi-lösningar med mesh-enheter för att utöka täckningen(extra wifi accesspunkter). Dra kabel om du kan till smart-TV som t ex ska streama 4K upplösning som ett exempel.
Någon i familjen kör 4G internetdelning och slår ut husets huvud-wifi inomhus. Kunden har ström i sitt hus, men det är strömavbrott på annat håll, t ex på en telestation eller bredbandstation. Kolla alltid sidan ”driftstatus” för aktuell information.
Kunden köper en Smart-TV med wifi inbyggt men glömmer TV:n ska anslutas till husets huvud-wifi och inte skicka ut sitt eget wifi i luften.
Kunden kör repeaters, powerline som istället för att förbättra, försämrar wifi i huset. Köp inte såna, köp istället wifi-lösningar med mesh-enheter för att utöka täckningen(extra wifi accesspunkter). Dra kabel om du kan till smart-TV som t ex ska streama 4K upplösning som ett exempel.
Ni specificerar abonnemangen med t ex ”upp till 50Mbps”, ”upp till 80Mbps”, etc, men vilka garantier får jag för hastigheten generellt?
Vi använder bredbandskollen.se som referens. Har du t ex ett upp till 50Mbps abonnemang ligger hastigheten i snitt över dygnet mellan 30-50Mbps nerströms och 30-50Mbps uppströms när du mäter med en kabelansluten dator mot bredbandskollen.se
Kom ihåg innan du felanmäler: Mät alltid först med bredbandskollen.se via en kabelansluten dator och bifoga skärmklipp på resultatet i ditt email till oss.
Kom ihåg innan du felanmäler: Mät alltid först med bredbandskollen.se via en kabelansluten dator och bifoga skärmklipp på resultatet i ditt email till oss.
Mitt bredband upplevs segt, vad kan orsaken vara?
Vi använder bredbandskollen.se som referens. Mäter du via inomhus-wifi kan vi inte lova vad du får för hastighet, det beror på att wifi-tekniken kan ibland halvera hastigheten och faktorer som signalstyrka, dämpning genom väggar, din utrustning och störningar från andra wifi enheter påverkar hastigheten.
Testa att utföra en mätning på Bredbandskollen via en kabelansluten dator.
I och med att många fler arbetar hemifrån i dagens läge har även VPN-användandet ökat. Upplever du att bredbandet är segt under tiden du är ansluten till VPN så kan du testa att frånkoppla din VPN-anslutning och se i fall det var orsaken till den låga hastigheten.
Våra kunder lånar en wifi-router som ingår i abonnemanget. Även om vi lånar ut den kan vi ändå inte garantera hastigheten enligt förklaringarna ovan. Vi hjälper dock gärna till att trimma in det trådlösa inomhus och hitta orsaken till den låga hastigheten förutsatt att du använder vår router.
Testa att utföra en mätning på Bredbandskollen via en kabelansluten dator.
I och med att många fler arbetar hemifrån i dagens läge har även VPN-användandet ökat. Upplever du att bredbandet är segt under tiden du är ansluten till VPN så kan du testa att frånkoppla din VPN-anslutning och se i fall det var orsaken till den låga hastigheten.
Våra kunder lånar en wifi-router som ingår i abonnemanget. Även om vi lånar ut den kan vi ändå inte garantera hastigheten enligt förklaringarna ovan. Vi hjälper dock gärna till att trimma in det trådlösa inomhus och hitta orsaken till den låga hastigheten förutsatt att du använder vår router.
Jag får ibland olika hastigheter på dagtid och kvällstid, varför?
Det beror oftast på att på kvällstid är det är fler i hushållet som nyttjar bredbandet. När du mäter med bredbandskollen.se och t ex sonen Netflix:ar så dras Netflix datamängden av från resultatet. Säkra att ingen trafik pågår när du mäter. Smartphones kan säkerhetskopiera när som helst och många glömmer att slå av Netflix streaming, etc.
Om jag beställer ”upp till 50Mbps”, hur långt räcker ett sånt abonnemang?
Upp till 50Mbps fungerar bra för en familj som skall köra Netflix på 1-2 TV samtidigt. Det räcker jättebra också för att surfa på nyhetssajter, betala räkningar, IP-telefoni och mycket mer. Våra 50Mbps-abonnemang ska inte jämföras med ADSL eller 4G, utan det ska jämföras med fiber, du får upp till 50Mbps både nerströms och uppströms.
Om du däremot har behov för att t ex ladda upp mängder med bilder till molntjänster, arbeta hemma mot molntjänster, köra backup/säkerhetskopiering mot molnet så rekommenderar vi att du tar ”upp till 80Mbps” eller mer från oss.
Om du däremot har behov för att t ex ladda upp mängder med bilder till molntjänster, arbeta hemma mot molntjänster, köra backup/säkerhetskopiering mot molnet så rekommenderar vi att du tar ”upp till 80Mbps” eller mer från oss.
Jag upplever att wifi-täckningen inomhus inte täcker hela huset?
Den vita routern har en inbyggd 2.4GHz och 5GHz accesspunkt. Den täcker lika mycket yta som de flesta andra wifi-enheter på marknaden. Men det som händer när du får snabbare bredband från oss är att du behöver förstärka mottagarsignalen för att ta del av det nya snabbare bredbandet. Wifi-tekniken är som så generellt att desto bättre mottagarsignal in i din dator eller t ex Ipad, desto högre hastighet. Du kan därmed inte jämföra wifi-täckningen du hade innan med t ex gamla ADSL eller 4G bredband med vårt bredband.
Ingen kan lova wifi-täckningens kvalitet eller hur stor yta som kan täckas inomhus, alla hus/lägenheter är olika. Du lånar en trådlös routern(oftast vit eller svart) av oss som privatperson men vi garanterar inte täckningen eller hastigheten via wifi:et inomhus.
Lösningen är att öka antalet accesspunkter i t ex ett hus, t ex en accesspunkt per våningsplan så signalen blir starkare. Bäst är att dra fram nätverkskabel till varje accesspunkt för att få full hastighet. Använd absolut inte extenders/repeaters, de försämrar hastigheten ofta med mer än 50% för alla enheter i huset.
Ingen kan lova wifi-täckningens kvalitet eller hur stor yta som kan täckas inomhus, alla hus/lägenheter är olika. Du lånar en trådlös routern(oftast vit eller svart) av oss som privatperson men vi garanterar inte täckningen eller hastigheten via wifi:et inomhus.
Lösningen är att öka antalet accesspunkter i t ex ett hus, t ex en accesspunkt per våningsplan så signalen blir starkare. Bäst är att dra fram nätverkskabel till varje accesspunkt för att få full hastighet. Använd absolut inte extenders/repeaters, de försämrar hastigheten ofta med mer än 50% för alla enheter i huset.
Jag har TV via Parabol där boxen är inkopplad till bredbandet, men jag får inte play-kanalerna att fungera.
Vissa TV-leverantörer kräver att speciella portar skall öppnas i routern. Du behöver fast IP för att det skall fungera. Företag får alltid fast IP av oss, är du privatkund har du dynamisk IP som standard, men du kan beställa fast ip adress, det kostar 39:-/mnd och följer abonnemanget övrigt.